#workoutathome: how instructions in the captions of fitfluencers’ posts impact adolescents’ body satisfaction and intention to exercise.
Auteurs
de Brabandere, M., Vanwesenbeeck, I., Hudders, L., & Cauberghe, V. (2024)

Abstract
De huidige studie onderzoekt hoe de inhoud van fitfluencers kan worden ingezet om de tevredenheid met het lichaam en de intentie om te sporten bij adolescenten te verbeteren. Specifiek vergelijkt deze experimentele studie (N = 114 adolescenten, leeftijd: 16-18) de effecten van fitfluencer-inhoud met instructieve bijschriften die oefen- of workoutinstructies bevatten (als een vorm van edutainment) met die van op zichzelf gerichte fitfluencer-bijschriften die de nadruk leggen op het uiterlijk van de fitfluencer. Er werden geen significante verschillen gevonden tussen deze twee soorten bijschriften met betrekking tot zowel de tevredenheid met het lichaam als de intentie om te sporten. Bovendien waren er geen significante indirecte effecten via vergelijkingen van het uiterlijk of self-efficacy. De resultaten laten wel zien dat minder vergelijkingen van het uiterlijk leiden tot een hogere tevredenheid met het lichaam en dat een hogere self-efficacy zowel de tevredenheid met het lichaam als de intentie om te sporten verhoogt. De resultaten suggereren dat instructies in fitfluencer-bijschriften niet verschillen van op zichzelf gerichte bijschriften in hun effecten op de tevredenheid met het lichaam en de intentie om te sporten bij adolescenten.
The present study examines how content of fitfluencers can be employed to improve body satisfaction and intention to exercise among adolescents. Specifically, this experimental study (N = 114 adolescents, age: 16-18) compares the effects of fitfluencer content with instructional captions that contain exercise or workout instructions (as a form of edutainment) with those of self-focused fitfluencer captions that emphasize the fitfluencer’s appearance. These two types of captions are found to induce no significant differences in either body satisfaction or intention to exercise. In addition, there were no significant indirect effects via state appearance comparison or self-efficacy. The results do show that less state appearance comparisons increase body satisfaction, and that more self-efficacy increases body satisfaction and intention to exercise. The results suggest that instructions in fitfluencer captions do not differ from self-focused captions in their effects on body satisfaction and intention to exercise among adolescents.
Referentie
de Brabandere, M., Vanwesenbeeck, I., Hudders, L., & Cauberghe, V. (2024). #workoutathome : how instructions in the captions of fitfluencers’ posts impact adolescents’ body satisfaction and intention to exercise. HEALTH COMMUNICATION.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
DOI: 10.1080/10410236.2023.2300903