Young adolescents’ leisure patterns

Auteurs

Zeijl, E., Du Bois-Reymond, M. & Te Poel, M. (2001).

 PDF-versie

Abstract

De vrijetijdsactiviteiten van tieners werden reeds grondig bestudeerd. Sinds WO II, toonden sociologen veel interesse in de vraag hoe adolescenten de vrije tijd buiten de school of de werksituatie doorbrengen, en hoe processen van modernisering de vrije tijd hebben beïnvloed. Recent gaat er in Europa en in de Verenigde Staten veel aandacht uit naar childhood sociologie. Het childhood sociologisch discours maakt komaf met de traditie van de kindertijd te zien als hoofdzakelijk een ontwikkelingsfase. In dit perspectief wordt de kindertijd gezien als een structurele sociale categorie dat – net als elke andere sociale categorie – beïnvloed wordt door maatschappelijke processen. Met betrekking tot het vrijetijdsdomein is de theoretische aandacht van childhood sociologen voornamelijk gegaan naar het drukke vrijetijdschema van adolescenten vandaag en naar de vraag hoe de transitie van de kindertijd naar de adolescentie zich voordoet in het vrijetijdsdomein. Er is hierover echter weinig empirisch onderzoek voorhanden. Deze kwantitatieve studie wenst daarom de georganiseerde en ongeorganiseerde vrijetijdspatronen van kinderen gedurende de transitie naar de adolescentieperiode te onderzoeken. Hiervoor maakt men gebruik van een vragenlijst, ingevuld door 927 adolescenten.

Referentie

Zeijl, E., Du Bois-Reymond, M. & Te Poel, M. (2001). Young adolescents’ leisure patterns. Loisir et Société/Society and Leisure, 24(2), 379-402.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel