Youth Development In Sport Contexts In Flanders.

Buelens E., Theeboom, M., De Martelaer K., & Vertonghen J. (2013). 

 PDF-versie

Abstract

Nederlands:

Ondanks beleidsinspanningen in het verleden, daalt het aantal lidmaatschappen van jongeren in sportclubs. Bovendien is het percentage georganiseerde sportdeelname onder kansarme jongeren zeer laag en ziet men een significante daling van het deelnemerspercentage onder de oudere jeugd. Op dit moment is er binnen de Vlaamse sportsector een beperkt zicht op waarom bepaalde groepen al dan niet deelnemen aan (georganiseerde) sport. Het doel van deze studie is om het gebied te verkennen, buiten de grenzen van de traditionele georganiseerde sport. Meer specifiek heeft het onderzoek jeugdontwikkelingsprogramma’s onderzocht die focussen op het ‘aanleren’ en het ‘leren’ van vaardigheden en competenties. Beiden richten zich op kansarme jongeren en het gebruik van sport als middel. Het project ‘Kort-op-de-Bal’ is gesitueerd binnen het jeugdwerk, het andere, ‘Street Action’, is eerder gesitueerd in de sportieve context. Binnen ‘Kort-op-de-Bal’ werden drie ervaringsdeskundigen geïnterviewd, evenals negen kansarme jongeren. het ‘Street Action’- project loopt in acht gemeenten en de twee belangrijkste organisatoren van elk project (n = 16) werden geïnterviewd. Daarnaast werden zes focusgroepen met kansarme jongeren georganiseerd. Op basis van de resultaten van beide onderzoeken, kregen de onderzoekers meer inzicht in de onderliggende mechanismen en de methodologie van de programma’s en de resultaten daarvan, alsook in de wijze waarop jongeren het hele programma ervaren. Bovendien kregen de onderzoekers ook een beter inzicht in contexten en contextuele/individuele factoren voor een goed jeugd ontwikkelingsprogramma.

Engels:

Despite policy efforts in the past, the sports club membership of adolescents in Flanders seems to be over the hill (Scheerder & Seghers, 2011). Moreover there is a particularly low level of organized sports participation among disadvantaged youth (See e.g., Cobbaert, 2009; Dēmos, 2010) and significant drop out rates among older youth (Vettenburg et al., 2010). At present, within the Flemish sports sector, there is limited insight into why certain groups do – or do not – participate within an (organized) sports context. In addition, there is a lack of understanding regarding the impact of (organized) sports participation on youth, both in terms of the promotion of sustainable sports participation, as in relation to the development of personal and social skills (e.g., taking up responsibility and volunteering). Purpose of the present study is to explore the field, beyond the traditional organized sports context. More specifically we examined two youth development programs which focus on ‘teaching’ and ‘learning’ skills and competences. They both focus on disadvantaged youth and use sports as a means, one project (Kort-op-de-Bal) is situated in youth work, another (Street Action) in a Neighbourhood sports context. Within the Kort-op-de-Bal project three expert witnesses were interviewed as well as nine disadvantaged youngsters, the latter were interviewed two times. The Street Action project runs in eight municipalities and the two main organizers of each project (n=16) were interviewed. Besides that, six focusgroups with the disadvantaged youngsters were organized. Based on the results of both studies, we gained more insight in the underlying mechanisms and methodology of the programs and their outcomes as well as in how youngsters experienced the whole program. Moreover, we also obtained a better understanding of contexts and contextual/individual factors for good youth (sports-based) development programs.

Referentie

Buelens E., Theeboom, M., De Martelaer K., & Vertonghen J. (2013). Youth Development In Sport Contexts In Flanders. Brussel: Steunpunt Beleidsrelevant Onderzoek Sport

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Boek

Trefwoorden

Diversiteit, participatie, sport, vaardigheden competenties, vrijwilligerswerk