Youth Participation In Democratic Life.

Auteurs

LSE (2013). 

 

 PDF-versie

Abstract

Dit onderzoek spitst zich toe op het participeren van jongeren (13-30 jaar) in het Europese democratische leven. De doelgroep bevat een heterogenen samenstelling van diverse socioeconomische achtergronden, opleidingen en identiteiten. Er werd gebruik gemaakt van 18 focusgroepen (n=108), een grootschalige survey (n=7201), interviews (n=77) en een experiment (n=625) om data te verzamelen. Met een normatief concept van jongerenparticipatie wordt gedoeld op het vormen van een mening en acties ondernemen door jongeren die positieve veranderingen teweeg brengen in de samenleving. De participatie van jongeren bevordert een gevoel van burgerschap en maakt beleidsprocessen meer transparant voor jongeren. Tegelijkertijd helpt het jongeren zelfvertrouwen op te bouwen, zin voor initiatief te ontwikkelen en vaardigheden te ontwikkelen die bruikbaar zijn op de werkvloer, zoals communicatie, onderhandelen of teamwork. Als het gaat om de participatie van jongeren aan een democratisch leven, kent Europa geen grenzen. De conclusies en aanbevelingen van dit onderzoek zijn niet alleen relevant voor de lidstaten van de Europese Unie, maar ook voor andere landen in de bredere Europese context.

Referentie

LSE (2013). Youth Participation In Democratic Life. Londen: LSE Enterprise

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

 Algemene cijfers, maatschappelijke actie, participatie, politieke interesse