Youth sports clubs’ potential as health-promoting setting: Profiles, motives and barriers.
Auteurs
Meganck, J., Scheerder, J., Thibaut, E., & Seghers, J. (2014).

Abstract
Dit onderzoek gaat na in hoeverre sportverenigingen voor jongeren aan gezondheidsbevordering (health promotion) doen, welke kenmerken de aan- en afwezigheid van actieve health promotion voorspellen en welke motieven en barrières sportverenigingen een rol spelen in het aanbieden van health promotion bij sportverenigingen, om zo na te gaan welke paden beleidsmakers het beste kunnen bewandelen. Health promotion wordt gezien als een concept op zichzelf waar de WHO (World Health Organization) al decennia lang internationaal op in zet. Er wordt gebruik gemaakt van een in Finland ontwikkelde vragenlijst (HPSC-1), welke online werd afgenomen onder bestuursleden van in totaal 154 verschillende Vlaamse sportverenigingen waar jongeren (<19 jaar) actief lid zijn. Om de hoofdvragen te beantwoorden werd gebruik gemaakt van lineaire regressieanalyses en varantieanalyses. Uit de resultaten bleek dat de motieven van health promotion, door de auteurs ook de ideologie genoemd, breed worden gedragen. Echter, een meerderheid van de verenigingen (59%) scoorden op het gebied van health promotion in de laagste categorie. Recente clubs, clubs met een breed aanbod en een gecombineerd aanbod (zowel recreatie als competitie) scoorden hoger op health promotion. Een lage motivatie en een gebrek aan kennis waren de belangrijkste barrières. De auteurs concluderen dat sportverenigingen vooralsnog geen vanzelfsprekende omgeving vormen om in te zetten op health promotion. Er worden een aantal beleidssuggesties gedaan, waaronder het opzetten van structurele contacten tussen sportverenigingen en gezondheidsexperts.
Setting & Objective. For decades the World Health Organization has promoted settings-based health promotion but the applications in leisure settings are minimal. Focusing on organized sports as an important leisure activity, this study had three goals: exploring the health promotion profile of youth sports clubs; identifying objective club characteristics (e.g. size, type of sport…) predicting the presence/absence of health promotion in youth sports clubs; identifying perceived motives and barriers regarding health promotion in youth sports clubs, thereby improving the basis for policy guidelines.
Method. Respondents were representatives from the board of 154 youth sports clubs (completion rate 52%). Data were collected through an online survey including the health promotion sports club index (HPSC-I). Linear regression and analysis of variance were used to identify predictors and differences.
Results. Even though the motives were strongly supported, a majority of youth sports clubs was rated as low health promoting on the HPSC-I (59%). Overall, linear regression indicated that clubs founded more recently, offering multiple types of sports and offering recreation and competition scored higher on the health promotion indices. Health promotion not being a priority of the board and lack of expertise were identified as the most important barriers.
Conclusion. Much progress is needed before youth sports clubs can truly be considered health promoting settings. Policy suggestions are made to address the barriers, e.g. financial incentives to maximize efforts and establishing collaborations between sports clubs and health promotion experts.
Referentie
Meganck, J., Scheerder, J., Thibaut, E., & Seghers, J. (2014). Youth sports clubs’ potential as health-promoting setting: Profiles, motives and barriers. Health Education Journal, 0017896914549486 (published online).
Taal
Engels
Publicatievorm
Online
Trefwoorden
Sport; Maatschappelijk belang/effecten; Preventie