Zakgeld, materialisme en zelfbeeld bij jongeren: een eerste verkenning

Auteurs

Van Gorp, J. (2007).  

 PDF-versie

Abstract

De hedendaagse maatschappij is onmiskenbaar een consumptiemaatschappij. Consumptie is niet langer alleen een middel om in het levensonderhoud te voorzien, maar vormt steeds meer ook een symbolisch communicatiekanaal. Om volwaardig aan een dergelijke consumptiemaatschappij deel te nemen, is geld een belangrijke voorwaarde. Niet deelnemen is geen optie voor jongeren, bij wie de symbolische kracht van consumptie het grootst is. Vooral voor jongeren is consumptie immers een middel om de eigen identiteit op te bouwen, dit in voortdurende interactie met hun peers. Geen geld kunnen uitgeven, fnuikt bijgevolg hun kansen voor de constructie van een identiteit.

Onderzoeksfiche

Referentie

Van Gorp, J. (2007). Zakgeld, materialisme en zelfbeeld bij jongeren: een eerste verkenning. Conference proceeding, paper voorgedragen op de Dag Van de Sociologie, Rotterdam, 31 mei 2007.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Conference proceeding

Trefwoorden

Individualisme