Zakgeld, materialisme en zelfbeeld bij jongeren: een eerste verkenning
Auteurs
Van Gorp, J. (2007).

Abstract
De hedendaagse maatschappij is onmiskenbaar een consumptiemaatschappij. Consumptie is niet langer alleen een middel om in het levensonderhoud te voorzien, maar vormt steeds meer ook een symbolisch communicatiekanaal. Om volwaardig aan een dergelijke consumptiemaatschappij deel te nemen, is geld een belangrijke voorwaarde. Niet deelnemen is geen optie voor jongeren, bij wie de symbolische kracht van consumptie het grootst is. Vooral voor jongeren is consumptie immers een middel om de eigen identiteit op te bouwen, dit in voortdurende interactie met hun peers. Geen geld kunnen uitgeven, fnuikt bijgevolg hun kansen voor de constructie van een identiteit.
Referentie
Van Gorp, J. (2007). Zakgeld, materialisme en zelfbeeld bij jongeren: een eerste verkenning. Conference proceeding, paper voorgedragen op de Dag Van de Sociologie, Rotterdam, 31 mei 2007.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Conference proceeding
Trefwoorden
Individualisme