Zelfcompassie versus uiterlijke focus: de impact van fitfluencerboodschappen op de lichaamstevredenheid en sportintenties van jongvolwassenen

Auteurs

de Brabandere, M., Beuckels, E., Goossens, L. & Bequé, K. (2024)

 PDF-versie

Abstract

Jongvolwassenen vergelijken zichzelf vaak met ‘ideale’ lichamen op sociale media. Zeker content van fitfluencers, die sterk geïdealiseerd is, zorgt regelmatig voor lichaamsontevredenheid en demotivatie om te sporten bij hun publiek. Deze experimentele studie (18-29 jaar, N = 211) vond geen directe noch indirecte effecten (via uiterlijke vergelijking en gemoedstoestand) van onderschriften die zelfcompassie promoten als buffer tegen deze negatieve effecten.

Referentie

de Brabandere, M., Beuckels, E., Goossens, L., & Bequé, K. (2024). Zelfcompassie versus uiterlijke focus : de impact van fitfluencerboodschappen op de lichaamstevredenheid en sportintenties van jongvolwassenen. TIJDSCHRIFT VOOR COMMUNICATIEWETENSCHAP52(1), 29–54. 

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

DOI:10.5117/TCW2023.X.003.BRAB