Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdsgenoten. Een longitudinaal onderzoek bij basisschoolkinderen.

Auteurs

Donders, W. & Verschueren, K (2004).  

 PDF-versie

Abstract

Het in dit artikel beschreven onderzoek tracht het verband tussen de sociometrische status en de zelfwaardering van kinderen te verduidelijken. Aan de hand van een longitudinaal onderzoek wordt onderzocht of zelfwaardering en sociometrische status op de leeftijd van negen jaar respectievelijk sociometrische status en zelfwaardering op de leeftijd van twaalf jaar voorspelt. Daarnaast wordt in dit onderzoek zowel op negen- als twaalfjarige leeftijd van naderbij bekeken welke verschillen in zelfwaardering er precies bestaan tussen de verschillende gehanteerde statusgroepen. Tot slot wordt stilgestaan bij de stabiliteit van beide variabelen over een periode van drie jaar. De evidentie in de literatuur is immers uiterst beperkt en de opzet van dit onderzoek creëert de gelegenheid bij uitstek om ook dit te onderzoeken.

Onderzoeksfiche

Referentie

Donders, W. & Verschueren, K (2004). Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdgenoten. Een longitudinaal onderzoek bij basisschoolkinderen. Kind en Adolescent, 25, (2), 74-90.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISSN

0167-2436

Trefwoorden

Leeftijdsgenoten, longitudinaal onderzoek, peergroep, sociale acceptatie, zelfbeeld, zelfwaardering