Zittenblijven en schoolse vertraging in het Vlaamse onderwijs. Een kwantitatieve analyse 1996-1997.
Auteurs
Duqué, H. (1998).

Abstract
Deze publicatie brengt het zittenblijven en de schoolse vertraging in het Vlaams onderwijs in kaart voor het schooljaar 1996-1997. Het ligt niet in de bedoeling van deze publicatie om pedagogische, psychologische, sociale of economische aspecten van het zittenblijven te belichten. Wel wordt er getracht zittenblijven en schoolse vertraging kwantitatief in kaart te brengen. In deze publicatie komen het lager, het secundair en het hoger onderwijs aan bod. De bespreking is zo opgevat dat de delen apart gelezen kunnen worden. Bij de bespreking van het lager en het secundair onderwijs zal de nadruk vooral liggen op de schoolse vertraging en het zittenblijven. Deze twee begrippen dienen anders benaderd te worden. Bij de bespreking van het hoger onderwijs zullen vooral de eerstejaarsstudenten belicht worden. Naast het zittenblijven en de slaagpercentages wordt ook de overgang van het secundair naar het hoger onderwijs bekeken
Referentie
Duqué, H. (1998). Zittenblijven en schoolse vertraging in het Vlaams onderwijs. Een kwantitatieve analyse 1996-1997. Onuitgegeven onderzoeksrapport, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement onderwijs (Brussel).
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Onderzoeksrapport
Trefwoorden
Hoger onderwijs, lager onderwijs, schoolloopbaan, schoolse vertraging, secundair onderwijs, universitair onderwijs, watervalsysteem, zittenblijven