Zo de school, zo de slaagkansen? Academische cultuur als verklaring voor schoolverschillen in falen van leerlingen in het secundair onderwijs.

Auteurs

Van Houtte, M. (2001). 

 PDF-versie

Abstract

De hoofddoelstelling van dit onderzoek is de vraag waarom er verschillen aan te duiden zijn naar schoolsector, de door de school aangeboden onderwijsvorm(en) en de schoolgrootte. Gezien het belang van onderwijs als selector – en hiermee samenhangend het vaak definitieve karakter van bepaalde beslissingen – en steunend op de vaststelling dat verschillende instellingen een verschillende impact hebben op het mislukken op school, wordt de vraag gesteld hoe de effecten van bepaalde schoolkenmerken op de slaagkansen van individuele leerlingen te verklaren zijn. Dit onderzoek vindt plaats aan de hand van een vragenlijst afgenomen bij ASO en TSO/BSO leerlingen.

Onderzoeksfiche

Referentie

Van Houtte, M. (2001). Zo de school, zo de slaagkansen. Onuitgegeven doctoraatsthesis. UGent, Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen, Vakgroep Sociologie.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Doctoraatsthesis

Trefwoorden

Academische cultuur, schooleffecten, schoolverschillen in falen