Zonder maskers. Een actueel portret van jongeren en hun leraren

Auteurs

Elchardus, M. (Ed.) (1999). 

 PDF-versie

Abstract

Jeugdonderzoek is schaars in België. Bestaande studies hebben vaak betrekking op als probleem ervaren doelgroepen. Dit leidt tot een eenzijdig beeld van jongeren. Wat de overgrote meerderheid van de jeugd beroert, blijft onzichtbaar. Dit boek beoogt een gedetailleerd en genuanceerd beeld te schetsen van de jeugd, met aandacht voor diversiteit. De focus ligt op opvattingen, houdingen en waarden. Deze worden niet enkel bij de jongeren bevraagd, maar ook bij hun leerkrachten. Volgende thema’s komen in de eerste hoofdstukken aan bod:

– De ethische opstelling van jongeren (burgermoraal, bio-ethiek, seksuele moraal en genderrollen).

– Levensbeschouwelijke keuzen en sociale participatie.

– Opvattingen over vriendschap en sociale relaties.

– Maatschappelijke opvattingen (gelijkheid en solidariteit).

– Houding ten opzichte van migranten, politiek cynisme, hardheid waarmee misdadigers moeten worden aangepakt, het egoïstische mensbeeld.

– Zelfontplooiing, authenticiteit en persoonlijke autonomie.

– Welbevinden.

In het tweede deel van het boek wordt gepeild naar het al dan niet collectief zijn van opvattingen. Jongeren worden in hun opvattingen vergeleken met hun leerkrachten. Ook de vergelijking tussen jongens en meisjes wordt gemaakt. Ten slotte is er aandacht voor de invloeden van levensbeschouwing, klassenachtergrond en onderwijsvorm. In de epiloog wordt dieper ingegaan op de implicaties van de bevindingen, wat resulteert in een korte cultuuragenda voor het begin van de 21ste eeuw.

Onderzoeksfiche

Referentie

Elchardus, M. (Ed.) (1999). Zonder maskers. Een actueel portret van jongeren en hun leraren. Gent: Globe.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Reader

ISBN

90-5312-150-1

Trefwoorden

Non-cognitieve waarden en vaardigheden, schoolwelbevinden, ethiek, individualisme, gender, seksualiteit, participatie