Zone 30 als remedie voor onveiligheid in schoolomgevingen. Steunpuntnota.
Auteurs
Dreesen, A. & Princen, P. (2005).

Abstract
Iedere schoolomgeving moet vanaf 1 september 2005 afgebakend worden als een zone 30. In deze Steunpuntnota wordt gepoogd om de nieuwe wetgeving te bekijken tegen de achtergrond van de bestaande kennis omtrent de objectieve verkeersonveiligheid in Vlaamse schoolomgevingen en de effecten op de verkeersveiligheid van de invoering van de zone 30 in Vlaanderen en Europa. Deze nota bestaat uit vier delen. In een eerste deel wordt een beeld opgebouwd van de onveiligheid van schoolomgevingen in Vlaanderen. Vervolgens wordt in dit deel ingegaan op wat er nodig is om de verkeersonveiligheid in schoolomgevingen te kunnen bepalen. Aan de hand van een casestudy wordt getracht de onveiligheid in limburgse schoolomgevingen vast te stellen. In een tweede deel wordt een overzicht geboden van de literatuur die het effect van het invoeren van een zone 30 op verkeersveiligheid beschrijft. Zowel effecten in Vlaanderen als in het buitenland worden beschreven. In deel drie wordt ingegaan op de determinanten van de verkeersonveiligheid in schoolomgevingen. En tot slotte zullen in het vierde deel aanbevelingen worden gedaan voor verder onderzoek.
Referentie
Dreesen, A. & Princen, P. (2005). Zone 30 als remedie voor onveiligheid in schoolomgevingen. Steunpuntnota. Onuitgegeven onderzoeksrapport, Provinciale Hogeschool Limburg, UHasselt, Vrije Universiteit Brussel, Vito & Steunpunt Verkeersveiligheid (Diepenbeek)
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Onderzoeksrapport
Trefwoorden
Algemene cijfers, verkeersonveiligheid