Disentangling neighborhood and school contextual variation in serious offending: assessing the effect of ecological disadvantage.

Auteurs

Pauwels, L. (2010).  

 PDF-versie

Abstract

De onderzoeker gaat, in een zoektocht naar mogelijke contextuele verklaringsmechanismen op individueel delinquent gedrag (ernstige delinquentie), zowel buurt- als schoolinvloeden simultaan na. Hierbij wordt specifiek gekeken naar de invloed van sociaal economische deprivatie op contextueel (zowel buurt als school) vlak, waarbij vooropgesteld wordt dat deze invloeden verlopen via de mechanismen uiteengezet in Wikström’s situationele actietheorie (informele controle, levensstijlrisico’s en individuele dispositie). Er wordt bovendien rekening gehouden met mogelijke overlap tussen de twee contexten. De resultaten van dit onderzoek worden kort weergegeven in deel 7 van deze fiche.

Onderzoeksfiche

Referentie

Pauwels, L. (2010). Disentangling neighborhood and school contextual variation in serious offending: assessing the effect of ecological disadvantage. In: Pauwels, L., Hardyns, W., Van de Velde, M. (2010). Social disorganization, offending, fear and victimization [Pp.121-144]. Den Haag: Boom Juridische Uitgevers.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Bijdrage in boek

Trefwoorden

Daderschap, etiologie, stedelijkheid