Disentangling neighborhood and school contextual variation in serious offending: assessing the effect of ecological disadvantage.
Auteurs
Pauwels, L. (2010).

Abstract
De onderzoeker gaat, in een zoektocht naar mogelijke contextuele verklaringsmechanismen op individueel delinquent gedrag (ernstige delinquentie), zowel buurt- als schoolinvloeden simultaan na. Hierbij wordt specifiek gekeken naar de invloed van sociaal economische deprivatie op contextueel (zowel buurt als school) vlak, waarbij vooropgesteld wordt dat deze invloeden verlopen via de mechanismen uiteengezet in Wikström’s situationele actietheorie (informele controle, levensstijlrisico’s en individuele dispositie). Er wordt bovendien rekening gehouden met mogelijke overlap tussen de twee contexten. De resultaten van dit onderzoek worden kort weergegeven in deel 7 van deze fiche.
Referentie
Pauwels, L. (2010). Disentangling neighborhood and school contextual variation in serious offending: assessing the effect of ecological disadvantage. In: Pauwels, L., Hardyns, W., Van de Velde, M. (2010). Social disorganization, offending, fear and victimization [Pp.121-144]. Den Haag: Boom Juridische Uitgevers.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Bijdrage in boek
Trefwoorden
Daderschap, etiologie, stedelijkheid