Jongeren en hun professionele toekomst: tussen droom en realisme. Nationale enquête mei 2002.

Auteurs

Roobrouck, L. & De Coster, E. (2002).  

 PDF-versie

Abstract

Dit onderzoeksrapport geeft een antwoord op de rijzende vraag naar beroepsoriëntatie bij jongeren van het 5e , 6 e en 7e jaar secundair onderwijs. Wat betekent een beroep voor hen? Welke beroepen willen zij uitoefenen en waarom? Met welk statuut? Zijn ze van plan hogere studies te beginnen? Wat zijn hun angsten wat hun professionele toekomst betreft? En hun dromen? Hun projecten? Wie of wat kunnen hen helpen om een betere keuze te maken? 1011 leerlingen, zowel Franstalig als Nederlandstalig, uit het 5e , 6e en 7e secundair onderwijs vulden de vragenlijst klassikaal in. Het rapport is gestructureerd in vier delen: ‘het profiel en de attitudes van jongeren’, ‘jongeren en hun beroep’, ‘de angsten, passies en dromen van jongeren’ en ‘de entourage en omgeving van jongeren’.

Onderzoeksfiche

Referentie

Roobrouck, L. & De Coster, E. (2002). Jongeren en hun professionele toekomst: tussen droom en realisme. Nationale enquête mei 2002. Brussel: DREAM

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Arbeidsethos, jobperceptie