Het ervaringsleren voor maatschappelijk kwetsbare plattelandsjongeren.

Auteurs

Vanden Eynde, T. (2001).  

 PDF-versie

Abstract

De domeinen van het welzijnswerk en het onderwijs worden gekenmerkt door de aanwezigheid van maatschappelijk kwetsbare jongeren. Deze jongeren zijn door hun sociale geschiedenis, hun herhaaldelijke confrontaties met maatschappelijke instellingen en hun huidige situatie niet is staat te functioneren als een volwaardig lid van de maatschappij. Niet alleen in de (groot)steden zijn deze maatschappelijk kwetsbare jongeren aanwezig, ook op het platteland treffen we jongeren aan die onvoldoende kansen krijgen van of kunnen benutten in onze samenleving. De vraag is of de situatie van maatschappelijk kwetsbare plattelandsjongeren zo uniek is dat de methodiek van het ervaringsleren haar basisprincipes moet aanpassen in functie van deze situatie. Na een verklaring van de gehanteerde begrippen wordt op deze vraag een antwoord gezocht aan de hand van diepte-interviews met 4 experts. De conclusie is dat het ervaringsleren kan toegepast worden ten voordele van deze doelgroep, zonder dat aan de basisprincipes moet gereikt worden. Er zijn echter wel enkele accentverschillen noodzakelijk op het vlak van setting, activiteiten, het betrekken van de ouders en sensibilisering van de overheid.

Onderzoeksfiche

Referentie

Vanden Eynde, T. (2001). Het ervaringsleren voor maatschappelijk kwetsbare plattelandsjongeren. Welwijs, 12, (4), 17-22.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Ervaringsleren, maatschappelijke kwetsbaarheid, plattelandsjongeren