Children’s usage of media technologies and psychosocial factors.

Auteurs

Heim, J., Brandtzaeg, P.B., Kaare, B.H., Endestad, T. & Torgersen, L. (2007).  

 PDF-versie

Abstract

Mediagebruik is de laatste 5 jaar erg veranderd en vroeger onderzoek geeft contradictorische resultaten weer over hoe mediagebruik gerelateerd is aan psychosociale factoren bij kinderen. Deze studie geeft de toegang en het gebruik van verschillende mediatechnologieën bij 825 Noorweegse leerlingen tussen 10 en 12 jaar weer. De vragenlijst bevat items betreffende het zelfbeeld van kinderen, ouderlijke monitoring en sociale competentie. Uit deze studie blijkt dat kinderen zich met verschillende soorten media-activiteiten bezig houden en sommigen zijn significant gerelateerd aan psychosociale factoren, hoewel deze correlaties in het algemeen redelijk klein zijn. Entertainmentgebruik was geassocieerd met lage schoolse competenties. Zowel het nuttig bevonden gebruik als het zeer geavanceerd gebruik van de nieuwe media was gerelateerd aan de zelfperceptie van atletische vaardigheden. Lage sociale aanvaarding was gerelateerd aan Gameboy-gebruik en geavanceerd mediagebruik. Ten slotte werd een relatie gevonden tussen ervaren ouderlijke monitoring en het nuttigheidsgebruik van media technologie. De mogelijke implicaties voor deze empirische relaties worden bediscussieerd.

Onderzoeksfiche

Referentie

Heim, J., Brandtzaeg, P.B., Kaare, B.H., Endestad, T. & Torgersen, L. (2007). Children’s usage of media technologies and psychosocial factors. New Media & Society, 9(3), 425-454

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Mediagebruik, vaardigheden/ competenties