De invloed van mediagebruik op de verwerving van Engelse woordenschat: een empirische studie bij Vlaamse jongeren.
Auteurs
Kuppens, A. (2007).

Abstract
Verschillende experimentele studies hebben korte termijn effecten aangetoond tussen het bekijken van anderstalige televisie en kinderen hun anderstalige taalvaardigheid. In dit artikel worden de lange termijneffecten bestudeerd van de effecten van media op de taalverwerving. Het zelfgerapporteerde Engelstalige mediagebruik van 374 Vlaamse leerlingen werden vergeleken met hun scores op een mondelinge test. Variatieanalyse toont aan dat leerlingen die vaak Engels ondertitelde programma’s of films bekijken significant beter scoren op de taaltest. Dat terwijl het luisteren naar Engelse muziek geen significante invloed heeft op de grootte van hun woordenschat. Het heeft wel een positieve invloed op de moeilijkheidsgraad van de gekende woorden. Hetzelfde geldt voor het spelen van Engelse computer games, maar dan enkel voor de mannelijke leerlingen.
Referentie
Kuppens, A. (2007). De invloed van mediagebruik op de verwerving van Engelse woordenschat: een empirische studie bij Vlaamse jongeren. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 35 (4), 325-336.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Media-invloeden