Examining Strain in a School Context.

Auteurs

Lee, D.R., Cohen, J.W. (2008). 

 PDF-versie

Abstract

De onderzoekers gaan op zoek naar een verklaring voor jeugddelinquentie en vertrekken hierbij vanuit Agnews General Strain Theory. Deze theorie stelt voorop dat jeugddelinquentie het resultaat is van druk, of strain, die voortkomt uit negatieve relaties met anderen en de negatieve emoties die hieruit voortkomen. De onderzoekers gaan na in welke mate school een bron van strain vormt én in welke mate positieve schoolmechanismen het verband tussen strain en delinquentie mediëren. ‘Strain’ wordt geoperationaliseerd als het geconfronteerd worden met delinquent gedrag op school en de perceptie van veiligheid op school. ‘Schoolmechanismen’ worden geoperationaliseerd als erkenning door de school, de perceptie van de atmosfeer op school en de betrokkenheid van de jongere bij de school. Een beknopte omschrijving van de resultaten van dit onderzoek kan in deel 7 van deze fiche teruggevonden worden.

Onderzoeksfiche

Referentie

Lee, D.R., Cohen, J.W. (2008). Examining Strain in a School Context. Youth Violence and Juvenile Justice, 6, (2), 115-134.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN-ISSN

1541-2040

Trefwoorden

Daderschap, etiologie, schoolwelbevinden