Gender and cultural differences in Internet use: A study of China and the UK.

Auteurs

Li, N. & Kirkup, G. (2007).  

 PDF-versie

Abstract

De studie onderzoekt verschillen in gebruik en attitudes tegenover het internet en computers in het algemeen voor Chinese en Britse studenten, en geslachtsverschillen in deze cross-culturele context. 220 Chinese en 245 Britse studenten namen deel aan een enquête. Er werden significante verschillen in internetervaring, -attitude, – gebruik en zelfvertrouwen tussen de Chinese en Britse studenten gevonden. Britse studenten waren meer geneigd computers te gebruiken voor studiedoeleinden dan Chinese studenten, maar Chinese studenten waren meer zelfzeker over hun geavanceerde computervaardigheden. In beide nationale groepen werden ook significante verschillen gevonden wat betreft het geslacht. In beide landen waren mannen meer geneigd om email of ‘chat rooms’ te gebruiken in vergelijking met vrouwen. Mannen speelden meer computerspelen dan vrouwen en de Chinese mannen waren daarin het meest actief. In beide landen waren mannen het meest zelfzeker over hun computervaardigheden in vergelijking met vrouwen en waren meer van mening dat computergebruik een mannenactiviteit en –vaardigheid was. De geslachtsverschillen waren groter in de Britse groep dan in de Chinese groep. Deze studie illustreert het continue belang van geslacht in het gebruik en de attitudes tegenover computers over verschillende culturele contexten heen.

Onderzoeksfiche

Referentie

Li, N. & Kirkup, G. (2007). Gender and cultural differences in Internet use: A study of China and the UK. Computers & Education, 48, 301-317.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Gender, mediagebruik, vaardigheden