Generalisation of back care principles by Elementary school children: evaluation with a practical test and a candid camera observation.
Auteurs
Cardon, G., De Bourdeaudhuij, I. & De Clercq, D. (2001).

Abstract
De effectiviteit van rugtraining bij kinderen in het lager onderwijs werd aangetoond via een praktijktest. Gelijkaardige resultaten werden onderzocht via een verborgen camera evaluatie. De doelstellingen van deze studie waren (1) de relatie tussen de resultaten van de praktijktest en de resultaten van de verborgen camera test te onderzoeken bij de evaluatie van de rugtraining principes en (2) te onderzoeken of in een verborgen camera test de scores nog steeds beter waren bij die leerlingen die een rugtraining programma volgden vergeleken met een controlegroep. Een verborgen camera test gevolgd door een praktijktest werd uitgevoerd bij 71 leerlingen die deelgenomen hadden aan zo’n programma en bij 60 controleleerlingen. Correlaties tussen de twee methodes waren significant maar zwak voor 5 van de 9 test items in de interventiegroep en voor 7 test items in de controlegroep. Het verschil in somscores tussen de evaluatiemethodes was significant hoger in de interventiegroep dan in de controlegroep. De interventiegroep scoorde hoger dan de controlegroep voor 8 praktijk testitems en 7 verborgen camera evaluatie items.
Referentie
Cardon, G., De Bourdeaudhuij, I. & De Clercq, D. (2001). Generalization of back education principles by elementary school children: evaluation with a practical test and a candid camera observation. Acta Paediatrica, 90, 143-150.
Taal
Engels
Publicatievorm
Artikel in tijdschrift
Trefwoorden
Zorg, preventie, beweging