Geslachtscontext van de school, zelfwaardering en stress bij vroeg-adolescente meisjes.

Auteurs

Brutsaert, H. & Van Houtte, M. (2004).  

 PDF-versie

Abstract

In dit onderzoek wordt nagegaan of meisjes uit de gemengde scholen gemiddeld hoger scoren op stress dan meisjes uit gescheiden scholen omdat ze daar in sterkere mate worden geconfronteerd met het zogenaamde affiliatie-prestatie conflict – d.w.z. dat zij er tegelijk meer onder druk zouden staan om te voldoen aan de vrouwelijke geslachtsstereotype verwachtingen en in competitie zouden moeten treden met jongens op het vlak van schoolprestaties. Zelfwaardering fungeert in dit kader mogelijk als een buffermechanisme. Vermits een relatief hoge graad van zelfwaardering gepaard gaat met meer mentale weerbaarheid en flexibiliteit, mag normaliter worden verwacht dat de spanningen tengevolge van het geponeerde rollenconflict beter kunnen worden getolereerd bij sterke zelfwaardering. Daarnaast worden aspecten als de SES, leerprestaties, curriculumpositie, mate van stresservaring en ouderlijke aanmoediging bevraagd. Dit wordt in relatie gebracht met de graad van gemengdheid van de school.

Onderzoeksfiche

Referentie

Brutsaert, H. & Van Houtte, M. (2004). Geslachtscontext van de school, zelfwaardering en stress bij vroeg-adolescente meisjes. Tijdschrift voor Sociologie, 25, (3), 1-11.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISSN

0777-883X

Trefwoorden

Gender, varia, secundair onderwijs, schoolwelbevinden, studieprestaties