Geslachtscontext van de school, zelfwaardering en stress bij vroeg-adolescente meisjes.
Auteurs
Brutsaert, H. & Van Houtte, M. (2004).

Abstract
In dit onderzoek wordt nagegaan of meisjes uit de gemengde scholen gemiddeld hoger scoren op stress dan meisjes uit gescheiden scholen omdat ze daar in sterkere mate worden geconfronteerd met het zogenaamde affiliatie-prestatie conflict – d.w.z. dat zij er tegelijk meer onder druk zouden staan om te voldoen aan de vrouwelijke geslachtsstereotype verwachtingen en in competitie zouden moeten treden met jongens op het vlak van schoolprestaties. Zelfwaardering fungeert in dit kader mogelijk als een buffermechanisme. Vermits een relatief hoge graad van zelfwaardering gepaard gaat met meer mentale weerbaarheid en flexibiliteit, mag normaliter worden verwacht dat de spanningen tengevolge van het geponeerde rollenconflict beter kunnen worden getolereerd bij sterke zelfwaardering. Daarnaast worden aspecten als de SES, leerprestaties, curriculumpositie, mate van stresservaring en ouderlijke aanmoediging bevraagd. Dit wordt in relatie gebracht met de graad van gemengdheid van de school.
Referentie
Brutsaert, H. & Van Houtte, M. (2004). Geslachtscontext van de school, zelfwaardering en stress bij vroeg-adolescente meisjes. Tijdschrift voor Sociologie, 25, (3), 1-11.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISSN
0777-883X
Trefwoorden
Gender, varia, secundair onderwijs, schoolwelbevinden, studieprestaties