Mentoring in de Jeugdzorg
Auteurs
Berger, M. & Booij, Y.(2003).

Abstract
In dit artikel worden Mentorprogramma’s onderzocht op hun positieve effecten en er wordt geprobeerd om Literatuurinzichten te verbinden met de praktijk van mentorprogramma’s. Dit werd gedaan door 3 mentorprogramma’s te beschrijven en te analyseren: Coaching, Match en Youth at Risk. Vervolgens wordt de conceptuele onderbouwing beklemtoond, de invloed van de mentorrelatie beschreven en wordt er meer uitleg gegeven over de selectie van de vrijwilligers, hun training en hun supervisie. Ook al spreken de resultaten van onderzoeken naar de effecten van mentorprogramma’s zich bij tijden tegen, kan toch geconcludeerd worden dat mentoring een gemiddeld positief effect heeft op het functioneren van de jeugdige.
Referentie
Berger, M. & Booij, Y.(2003). Mentoring in de jeugdzorg. Pedagogiek, 23,(1), 40-53.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Coachen , gedragsproblemen, jeugdzorg, mentoring