Nieuw leven, oude vrienden? Een longitudinale studie naar het effect van communicatietechnologie op het sociaal kapitaal van eerstejaarsstudenten in het hoger onderwijs.

Auteurs

Vanden Abeele, M. & Roe, K. (2009).

 PDF-versie

Abstract

Dit artikel presenteert de resultaten van een longitudinale studie naar het effect van communicatietechnologie op het behouden van relaties met vroegere vrienden en het uitbouwen van relaties met nieuwe vrienden door eerstejaarsstudenten aan het hoger onderwijs. De resultaten indiceren dat gedurende het eerste jaar in het hoger onderwijs, de ervaren nabijheid van vroegere vrienden significant daalt, terwijl de ervaren nabijheid van nieuwe vrienden toeneemt. De frequentie waarmee men oude en nieuwe vrienden contacteert, voorspelt significant de ervaren nabijheid op verschillende tijdsmomenten, maar het heeft geen effect op de mate van verandering in ervaren nabijheid. Eerstejaarsstudenten die zich nog nauwer verbonden voelen met hun vroegere vrienden, geven aan zich ook meer betrokken te voelen bij nieuwe vrienden. De frequentie van het contacteren van z’n vrienden en de ervaren nabijheid lijkt bijgevolg een artefact van de eerstejaarsstudent z’n eigen opvattingen over sociaal contact.

Onderzoeksfiche

Referentie

Vanden Abeele, M. & Roe, K. (2009). Nieuw leven, oude vrienden? Een longitudinale studie naar het effect van communicatietechnologie op het sociaal kapitaal van eerstejaarsstudenten in het hoger onderwijs. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 37(4), 317-331.

Taal

Nederlands

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISSN

1384-6930

Trefwoorden

Mediagebruik, hoger onderwijs, non-cognitieve waarden en vaardigheden, vrienden, welbevinden