Nieuw leven, oude vrienden? Een longitudinale studie naar het effect van communicatietechnologie op het sociaal kapitaal van eerstejaarsstudenten in het hoger onderwijs.
Auteurs
Vanden Abeele, M. & Roe, K. (2009).

Abstract
Dit artikel presenteert de resultaten van een longitudinale studie naar het effect van communicatietechnologie op het behouden van relaties met vroegere vrienden en het uitbouwen van relaties met nieuwe vrienden door eerstejaarsstudenten aan het hoger onderwijs. De resultaten indiceren dat gedurende het eerste jaar in het hoger onderwijs, de ervaren nabijheid van vroegere vrienden significant daalt, terwijl de ervaren nabijheid van nieuwe vrienden toeneemt. De frequentie waarmee men oude en nieuwe vrienden contacteert, voorspelt significant de ervaren nabijheid op verschillende tijdsmomenten, maar het heeft geen effect op de mate van verandering in ervaren nabijheid. Eerstejaarsstudenten die zich nog nauwer verbonden voelen met hun vroegere vrienden, geven aan zich ook meer betrokken te voelen bij nieuwe vrienden. De frequentie van het contacteren van z’n vrienden en de ervaren nabijheid lijkt bijgevolg een artefact van de eerstejaarsstudent z’n eigen opvattingen over sociaal contact.
Referentie
Vanden Abeele, M. & Roe, K. (2009). Nieuw leven, oude vrienden? Een longitudinale studie naar het effect van communicatietechnologie op het sociaal kapitaal van eerstejaarsstudenten in het hoger onderwijs. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 37(4), 317-331.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISSN
1384-6930
Trefwoorden
Mediagebruik, hoger onderwijs, non-cognitieve waarden en vaardigheden, vrienden, welbevinden