Peer tutoring in het hoger onderwijs.

Auteurs

de Smet, M.; van Keer, H. & Valcke M. (2007).  

 PDF-versie

Abstract

In voorliggend onderzoek staan peer tutoring activiteiten in het hoger onderwijs centraal. Meer bepaald is het de bedoeling om tutorgedrag binnen zowel een online als een face-to-face setting in kaart te brengen. Dit gebeurt via een inhoudsanalyse, waarbij de tussenkomsten van tutors worden gekarakteriseerd in termen van ‘introductie van de leeromgeving’, ‘socialisatie’, ‘informatie-uitwisseling, ‘kennisconstructie bevorderen’ en ‘stimuleren van reflectie en persoonlijke ontwikkeling’. De resultaten geven aan dat het introduceren van de leeromgeving vrijwel enkel aan bod komt in de online setting. Verder blijkt dat zowel online als face-to-face peer tutors zich hoofdzakelijk richten op het uitwisselen van informatie. In dat verband blijken online tutors echter voornamelijk gericht op informatie-uitwisseling over de organisatorische aanpak van de groepstaak, terwijl face-to-face tutors tijdens de discussie meer modelgedrag vertonen wat betreft het inhoudelijk verduidelijken van informatie. Verder valt het op dat peer tutors in beide settings slechts weinig aandacht besteden aan het stimuleren van reflectie.

Onderzoeksfiche

Referentie

de Smet, M.; van Keer, H. & Valcke M. (2007). Peer tutoring in het hoger onderwijs. Nederlands tijdschrift voor Hoger onderwijs, 1, 32-44.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Hoger onderwijs