Peiling wiskunde in de eerste graad van het secundair onderwijs B-stroom – Eindrapport.
Auteurs
Gielen, S., Willem, L., De Meyst, M., Beringhs, S., Luyten, B. (2009).

Abstract
Om na te gaan of leerlingen de eindtermen of ontwikkelingsdoelen halen, organiseert de Vlaamse overheid sinds 2002 regelmatig peilingen. Tot nu toe werden peilingen afgenomen op het einde van het basisonderwijs en op het einde van de A-stroom van de eerste graad. De peiling wiskunde in het beroepsvoorbereidend leerjaar (BVL) is in meerdere opzichten een bijzondere peiling. Omdat de leerlingenpopulatie in de B-stroom enorm heterogeen is, werd de peiling in het BVL voorafgegaan door een onderzoek naar de beginsituatie van de leerlingen bij het begin van het eerste leerjaar B. Bovendien was deze peiling bijzonder omdat voor het eerst een peiling werd afgenomen in de B-stroom van de eerste graad. Daar gelden ontwikkelingsdoelen en geen eindtermen zoals in de A-stroom en in het lager onderwijs. Bij de interpretatie van de peilingsresultaten mag men dit niet uit het oog verliezen. Zowel het onderzoek naar de beginsituatie van 1B-leerlingen als deze peiling in het BVL hebben een schat aan informatie opgeleverd. Ze vormen een goede aanzet voor een discussie over de kwaliteit van het wiskundeonderwijs in de B-stroom en over de structuur, inhoud en functie van de eerste graad secundair onderwijs en van de B-stroom in het bijzonder. In die discussie wil de overheid alle onderwijspartners – ontwerpers van leerplannen en leermiddelen, pedagogische begeleiders, CLB’s, academici, lerarenopleiders, nascholers, onderwijsinspecteurs, beleidsmedewerkers, sociale partners, belangengroepen, directies, ouders, leerlingen en vooral leraren – een stem geven. Daarom organiseert de overheid sinds 2007 consultaties en open conferenties. Daar krijgt iedereen de kans om de peilingsresultaten naast andere onderzoeks- en evaluatieresultaten en de ervaringen van praktijkmensen te leggen en zo op zoek te gaan naar mogelijkheden om de kwaliteit van het Vlaamse onderwijs te bestendigen of te verbeteren.
Referentie
Gielen, S., Willem, L., De Meyst, M., Beringhs, S., Luyten, B. (2009). Peiling wiskunde in de eerste graad van het secundair onderwijs B-stroom – Eindrapport. Leuven: K.U.Leuven, Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Onderzoeksrapport
Trefwoorden
Studieprestaties