Psychological separation and adjustment to university: Moderating effects of gender, age, and perceived parenting style.
Auteurs
Beyers, W. & Goossens, L. (2003).

Abstract
Er wordt vandaag een hernieuwde aandacht gesignaleerd voor laat-adolescenten en hun overgang naar de universiteit, alsook voor hun aanpassing aan het nieuwe universitaire milieu. Hoewel de meerderheid van de studenten zich vrij goed aanpast aan deze nieuwe omgeving, brengt deze overgang voor anderen een zekere mate van stress en emotionele aanpassingsproblemen met zich mee. Deze variabiliteit in de aanpassing aan de universiteit kan worden verklaard door verschillende factoren, zoals bijvoorbeeld persoonlijkheidskenmerken. Uit voorgaand onderzoek blijkt er tevens een verband te bestaan tussen aanpassingsproblemen aan de universiteit en de relatie die studenten met hun ouders hebben. De mate waarin de adolescenten onafhankelijk waren van hun ouders, speelde hierin een centrale rol. In dit artikel wordt het verband onderzocht tussen psychologische separatie en het aanpassingsproces aan de universiteit bij een steekproef van 969 laat-adolescenten. Via structurele modellen wordt het bestaan bevestigd van twee verschillende dimensies van psychologische separatie, namelijk: (1) onafhankelijkheid van de ouders en (2) een positieve beleving van separatie. De onderzoeksresultaten wijzen uit dat beide dimensies de aanpassing aan de universiteit positief beïnvloeden, maar de grootste invloed gaat uit van de positieve beleving van separatie. Deze vaststellingen blijven overeind na controle voor het opleidingsniveau, gender en de door de ouders gepercipieerde opvoedingsstijl. Verder blijkt onafhankelijkheid van de ouders samen te hangen met een minder positieve separatiebeleving. Dit verband wordt echter gemedieerd door het opleidingsniveau van de student, door gender en door de opvoedingsstijl. Na controle voor deze variabelen blijft de negatieve relatie tussen de twee dimensies van psychologische separatie enkel geldig voor eerstejaarsstudenten, meisjes, en studenten die autoritair werden opgevoed.
Referentie
Beyers, W. & Goossens, L. (2003). Psychological separation and adjustment to university: Moderating effects of gender, age, and perceived parenting style. Journal of adolescent research, 18 (4), 363-382.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Gezinsfunctioneren, opvoeding, hoger onderwijs