Sense of Futility: The Missing Link Between Track Position and Self-Reported School Misconduct
Auteurs
Van Houtte, M., Stevens, P. (2008).

Abstract
De onderzoekers gaan na in welke mate het verband tussen onderwijsvorm en probleemgedrag gemedieerd wordt door een lager zelfwaardegevoel (vanuit sociale vergelijking) en een gevoel van onbelangrijkheid (vanuit strain theorie). Op basis van een steekproef uit 44 Vlaamse scholen stelden ze vast dat jongeren uit technische en beroepsrichtingen meer probleemgedrag stellen dan jongeren uit een algemene secundaire richting. Zelfwaardegevoel had geen invloed op dit verband maar gevoelens van onbelangrijkheid (geoperationaliseerd volgens de schaal van Brookover et al., 1979) wél. Wanneer deze schaal aan het model toegevoegd wordt, verdwijnt de relatie tussen onderwijsvorm en probleemgedrag volledig.
Referentie
Van Houtte, M., Stevens, P. (2008). Sense of Futility: The Missing Link Between Track Position and Self-Reported School Misconduct. Youth Society, 40, (2), 245-264.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Daderschap, Kansenongelijkheid, Welbevinden, Gedrags- en emotionele problemen, Probleemgedrag, Secundair onderwijs, Schoolloopbanen, Schoolwelbevinden