Welbevinden en etnische identiteit bij allochtone jongeren.

Auteurs

Vollebergh, W.A.M. & Huiberts, A. (1996).  

 PDF-versie

Abstract

In dit artikel wordt nagegaan of er sprake is van een verhoogd niveau van emotionele problemen – geoperationaliseerd in termen van gevoelens van welbevinden en gevoelens van stress/depressiviteit- bij allochtone scholieren in het secundair onderwijs in Rotterdam. Meisjes, zowel allochtone als autochtone, hebben meer emotionele problemen dan jongens. Etnische identiteit blijkt hierbij nauwelijks van invloed. Alleen bij allochtone jongeren die zich niet Nederlands voelen, die zich insluiten en zich sterk met hun eigen etnische groep identificeren, bleken de gevoelens van stress hoger naarmate zij negatiever tegenover hun eigen groep dachten. Ook gold enkel voor deze groep dat een negatieve houding ten opzichte van Nederland met meer gevoelens van stress samenging.

Onderzoeksfiche

Referentie

Vollebergh, W.A.M. & Huiberts, A. (1996). Welbevinden en etnische identiteit bij allochtone jongeren. Pedagogisch tijdschrift, 21, (4/5), 357-372.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISSN

0166-5855

Trefwoorden

Allochtonen, depressie, etniciteit, identiteit, stress, welbevinden