Welbevinden en etnische identiteit bij allochtone jongeren.
Auteurs
Vollebergh, W.A.M. & Huiberts, A. (1996).

Abstract
In dit artikel wordt nagegaan of er sprake is van een verhoogd niveau van emotionele problemen – geoperationaliseerd in termen van gevoelens van welbevinden en gevoelens van stress/depressiviteit- bij allochtone scholieren in het secundair onderwijs in Rotterdam. Meisjes, zowel allochtone als autochtone, hebben meer emotionele problemen dan jongens. Etnische identiteit blijkt hierbij nauwelijks van invloed. Alleen bij allochtone jongeren die zich niet Nederlands voelen, die zich insluiten en zich sterk met hun eigen etnische groep identificeren, bleken de gevoelens van stress hoger naarmate zij negatiever tegenover hun eigen groep dachten. Ook gold enkel voor deze groep dat een negatieve houding ten opzichte van Nederland met meer gevoelens van stress samenging.
Referentie
Vollebergh, W.A.M. & Huiberts, A. (1996). Welbevinden en etnische identiteit bij allochtone jongeren. Pedagogisch tijdschrift, 21, (4/5), 357-372.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISSN
0166-5855
Trefwoorden
Allochtonen, depressie, etniciteit, identiteit, stress, welbevinden