‘Wij moeten dat doen, da’s hier de afspraak.’ Een pedagogische kritiek op een cultuur van afspraken, regels en vrijheidsbeperkende maatregelen bij de begeleiding van personen met een verstandelijke beperking.
Auteurs
Van Hove, G., Van Loon, J., Vangansbeke, T. & Porreye, D. (2001).

Abstract
In deze bijdrage benaderen de auteurs de problematiek van de vrijheidbeperkende maatregelen in de gehandicaptenzorg vanuit een orthopedagogisch perspectief. Zij vormen een kritiek tegen een cultuur van afspraken, regels en vrijheidsbeperkende maatregelen. In een eerste deel tonen ze aan dat hulpverleners zich verkeerdelijk beroepen op auteurs en concepten ter legitimatie hiervan. In een tweede deel wordt aangetoond dat heel wat vrijheidsbeperkende situaties zich voordoen in het dagelijkse leven van personen met een handicap.
Referentie
Van Hove, G., Van Loon, J., Vangansbeke, T. & Porreye, D. (2001). ‘Wij moeten dat doen, da’s hier de afspraak.’ Een pedagogische kritiek op een cultuur van afspraken, regels en vrijheidsbeperkende maatregelen bij de begeleiding van personen met een verstandelijke beperking. In S. Opdebeeck & C. Van Audenhove (Eds.), De regels van het huis. Omgaan met vrijheidsbeperking in de gehandicaptenzorg en in de bijzondere jeugdzorg (pp. 149-156). Leuven: Acco.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Bijdrage in reader
ISBN
90-334-4615-4
Trefwoorden
Bijzondere jeugdzorg, gehandicaptenzorg, maatregelen, orthopedagogie, situationele vrijheidsbeperking, structurele vrijheidsbeperking, vrijheidsbeperking