‘Wij moeten dat doen, da’s hier de afspraak.’ Een pedagogische kritiek op een cultuur van afspraken, regels en vrijheidsbeperkende maatregelen bij de begeleiding van personen met een verstandelijke beperking.

Auteurs

Van Hove, G., Van Loon, J., Vangansbeke, T. & Porreye, D. (2001).  

 PDF-versie

Abstract

In deze bijdrage benaderen de auteurs de problematiek van de vrijheidbeperkende maatregelen in de gehandicaptenzorg vanuit een orthopedagogisch perspectief. Zij vormen een kritiek tegen een cultuur van afspraken, regels en vrijheidsbeperkende maatregelen. In een eerste deel tonen ze aan dat hulpverleners zich verkeerdelijk beroepen op auteurs en concepten ter legitimatie hiervan. In een tweede deel wordt aangetoond dat heel wat vrijheidsbeperkende situaties zich voordoen in het dagelijkse leven van personen met een handicap.

Onderzoeksfiche

Referentie

Van Hove, G., Van Loon, J., Vangansbeke, T. & Porreye, D. (2001). ‘Wij moeten dat doen, da’s hier de afspraak.’ Een pedagogische kritiek op een cultuur van afspraken, regels en vrijheidsbeperkende maatregelen bij de begeleiding van personen met een verstandelijke beperking. In S. Opdebeeck & C. Van Audenhove (Eds.), De regels van het huis. Omgaan met vrijheidsbeperking in de gehandicaptenzorg en in de bijzondere jeugdzorg (pp. 149-156). Leuven: Acco.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Bijdrage in reader

ISBN

90-334-4615-4

Trefwoorden

Bijzondere jeugdzorg, gehandicaptenzorg, maatregelen, orthopedagogie, situationele vrijheidsbeperking, structurele vrijheidsbeperking, vrijheidsbeperking