Young people’s intended civic and political participation: does education matter?

Auteurs

Lopes, J., Benton, T. & Cleaver, E. (2009).  

 PDF-versie

Abstract

In 2002 werd ‘burgerschapseducatie’ als wettelijke eindterm geïmplementeerd in het Britse onderwijs. Hoewel onderwijs ongetwijfeld een goed socialisatie-instrument vormt, is het echter niet de enige factor die de sociale en politieke participatie van jongeren beïnvloedt. Politieke theorieën betreffende volwassenenparticipatie benadrukken in dit verband de rol die gespeeld wordt door variabelen als sociaal-economische status (SES), politieke doeltreffendheid (het gevoel dat men via politieke participatie ook effectief bijdraagt aan het politieke systeem) en politieke kennis. De vraag die bijgevolg gesteld wordt, is in welke mate burgerschapseducatie – naast deze andere factoren – een meerwaarde betekent om politieke participatie van jongeren te bevorderen. Om deze vraag te beantwoorden, wordt gebruik gemaakt van structurele modellen.

Onderzoeksfiche

Referentie

Lopes, J., Benton, T. & Cleaver, E. (2009). Young people’s intended civic and political participation: does education matter? Journal of Youth Studies, 12(1), pp.1-20.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN-ISSN

1469-9680 (elektronische versie)

Trefwoorden

Participatie, socialisatie, onderwijsvernieuwing