Youth, Europe and the Nation: The political knowledge, interest and identities of the new generation of European youth.

Auteurs

Faas, D. (2007).  

 PDF-versie

Abstract

Europa ondergaat aanzienlijke demografische, economische, culturele en socio-politieke veranderingen. Nationale identiteiten worden uitgedaagd door de gelijktijdige processen van Europese integratie en de migratie in en doorheen Europa. Dit artikel gaat na hoe de huidige generatie van jongeren zich verhoudt tot Europa, en benadrukt de factoren die hun politieke kennis, interesse en identiteit beïnvloeden. Hoewel het artikel gebaseerd is op data van een studie over de politieke identiteit van de autochtone jeugd en jeugd van Turkse afkomst in Engeland en Duitsland, hebben de resultaten implicaties voor alle Europese landen. Het onderzoek indiceert dat, in landen die Europese agenda’s promoten en waar scholen en leerplannen een inclusief concept van Europa benadrukken, jongeren meer kennis over Europa hebben en Europa een sterker deel uitmaakt van hun hybride identiteit. In landen waar overheden en scholen Europese agenda’s marginaliseren, hebben jonge mensen het moeilijk om zich positief te binden aan Europa, vooral in arbeidersklassen waar nationale agenda’s op de voorgrond staan. Het artikel doet belangrijke vragen groeien over de mogelijkheden om inclusieve overheids- en onderwijsmethoden te promoten en biedt een middel om de kennis- en identiteitskloven tussen jongeren in verschillende Europese landen aan te pakken.

Onderzoeksfiche

Referentie

Faas, D. (2007). Youth, Europe and the Nation: The political knowledge, interest and identities of the new generation of European youth. Journal of Youth studies, 10, (2), 161-181.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISSN

1469-9680

Trefwoorden

Internationale solidariteit, interculturaliteit, varia