Zo de school, zo de slaagkansen? Academische cultuur als verklaring voor verschillen in falen in leerlingen van het secundair onderwijs.

Auteurs

Van Houtte, M. (2002).  

 PDF-versie

Abstract

Dit onderzoek, uitgevoerd aan de universiteit van Gent met het oog op het behalen van een doctoraatsdiploma, gaat over de mate waarin schoolcultuur (meer bepaald academische gerichtheid van leerlingen en stafleden) een modererende rol speelt in de samenhang tussen een aantal structurele, compositorische- en beleidskenmerken van niet normaal vorderen zoals schoolsector (niet opgenomen in de analyses), schooltype, schoolgrootte, SEScontext, geslachtscontext en evaluatie- en deliberatiestrategie enerzijds en individueel schoolfalen van de leerlingen anderzijds. In de analyses werd gecontroleerd voor een aantal individuele leerlingenkenmerken zoals bekwaamheid, aantal kinderen in het gezin, SES van het gezin, of het gezin al dan niet intact is, of er zich dat jaar een gezinsbreuk voordeed, arbeidssituatie van moeder, betrokkenheid ouders, falen in basisschool, falen in secundair onderwijs en de keuze van studierichting.

Onderzoeksfiche

Referentie

Van Houtte, M. (2002). Zo de school, zo de slaagkansen? Academische cultuur als verklaring voor verschillen in falen in leerlingen van het secundair onderwijs. Onuitgegeven doctoraatsthesis. Universiteit Gent, Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen, Vakgroep Sociologie

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Secundair onderwijs, kansenongelijkheid, studieprestaties, schoolloopbanen